Tuesday, September 09, 2008

Το μεγαλύτερο επιστημονικό πείραμα

Η αυριανή μέρα, λοιπόν, αναμένεται να χαραχθεί με χρυσά γράμματα στην ιστορία της επιστήμης της Φυσικής και γενικότερα του ανθρώπου.

Αύριο, Τετάρτη 10 Σεπτεμβρίου του 2008, έχει προγραμματιστεί να γίνει η πρώτη μεγάλη δοκιμή του μεγαλύτερου επιστημονικού εγχειρήματος όλων των εποχών και να ξεκινήσει το μεγαλύτερο επιστημονικό πείραμα.

Ο λόγος για τον επιταχυντή LHC του ερευνητικού κέντρου CERN.

Μετά από 15 χρόνια κατασκευής και αρκετές δεκαετίες ερευνών συνολικά, με συμμετοχή 500 πανεπιστημιακών ιδρυμάτων από 26 χώρες και περίπου 6500 επιστημόνων, και συνολικό κόστος πάνω άνω των 3,5 δισεκατομμυρίων ευρώ, ο επιταχυντής σωματιδίων Large Hadron Coller είναι έτοιμος να πάρει μπρος.

Eγκατεστημένος σε ένα τούνελ μήκους 27 χιλιομέτρων, 100 μέτρα κάτω από το έδαφος, στην περιοχή του διεθνούς πρωτοποριακού ερευνητικού οργανισμού CERN, στα γαλλο-ελβετικά σύνορα, από αύριο το πρωί και για μερικές δεκαετίες ακόμα, όσο και θα διαρκέσουν δηλαδή τα πειράματα του σχετικού project, θα έχει στραμμένα πάνω του τα μάτια εκατομμυρίων επιστημόνων.

Αυτό που στην πραγματικότητα θα αποτελέσει το πείραμα αυτό, είναι μία εντυπωσιακά αποτελεσματική προσομοίωση της Μεγάλης Έκρηξης, του γνωστού σε όλους μας Big Bang, και οι επιστήμονες πιστεύουν ότι θα καταφέρουν να προσεγγίσουν τις συνθήκες που επικράτησαν κοντά στο ένα τρισεκατομμυριοστό του δευτερολέπτου αμέσως μετά την έκρηξη.

Οι θερμοκρασίες και οι ενέργειες που θα αναπτυχθούν μέσα στον επιταχυντή είναι τόσο πρωτόγνωρες, που αρκετοί τόλμησαν να προβλέψουν καταστροφικές για την ανθρωπότητα συνέπειες, όπως ο φυσικός Walter Wagner, που προέβλεψε ότι ο επιταχυντής είναι ικανός να δημιουργήσει μια μαύρη τρύπα που θα καταπιεί τη Γη, ίσως και το σύμπαν ολόκληρο. Στις 21 Μαρτίου, μάλιστα, κατέθεσε μήνυση στο Περιφερειακό Δικαστήριο της πολιτείας της Χαβάης με αίτημα την απαγόρευση του πειράματος. Θεωρεί ότι οι επιστήμονες του CERN υποβαθμίζουν την πιθανότητα της δημιουργίας μαύρης τρύπας που θα καταπιεί τη Γη, ή της γένεσης μιας ουσίας που θα μετατρέψει τη Γη σε σκοτεινή ύλη. Από τότε έχει ξεκινήσει ένα debate ανάμεσα σε επιστήμονες, σχετικά με το αν οι πιθανότητες να συμβούν τέτοια πράγματα είναι απολύτως μηδενικές ή μηδαμινές αλλά όχι μηδενικές. Κάποιοι φυσικοί, για παράδειγμα, υποστηρίζουν ότι αν η θεμελιώδης κατάσταση κενού του σύμπαντος δεν είναι απόλυτα ισορροπημένη, ο επιταχυντής μπορεί να προκαλέσει την αποσύνθεση και πλήρη διάλυσή του, και υπολογίζουν την πιθανότητα αυτή της κοσμικής ενδόρρηξης σε 1 σε 1 googol, δηλαδή 1 σε 10¹ºº.

Η πραγματικότητα είναι ότι κανείς δεν ξέρει τι συμβαίνει σε αυτούς τους κόσμους της ύλης.

Και αυτός ακριβώς, άλλωστε, είναι και ο σκοπός του πειράματος.

Με την προσομοίωση της Μεγάλης Έκρηξης, οι επιστήμονες περιμένουν να διαλευκανθούν διάφορες τεράστιας σημασίας απορίες τους, όπως για παράδειγμα σχετικά με τη φύση της σκοτεινής ενέργειας και της σκοτεινής ύλης ή και των μαύρων τρυπών, την εξαφάνιση της αντιύλης, τα υπερσυμμετρικά σωματίδια, το μποζόνιο Higgs και διάφορα άλλα, και γενικότερα να προκύψουν χρησιμότατες πληροφορίες σχετικά με το μοντέλο του σύμπαντος, την ύπαρξη των χορδών, τυχόν επιπλέον διαστάσεων, παράλληλων συμπάντων, κλπ..


Στο καταπληκτικό άρθρο (2) του physics4u μπορεί να βρει κανείς μια αρκετά κατανοητή επεξήγηση των όσων ελπίζουν οι επιστήμονες να αποκομίσουν από το πείραμα αυτό, και στο άρθρο (3) μία εποπτική επεξήγηση του πειράματος και της λειτουργίας του.


Από ένα τέτοιο πείραμα δε θα μπορούσε να λείπει και η Ελλάδα, η οποία ήταν άλλωστε από τους ιδρυτές του CERN, το 1954.

Η Ελλάδα συμμετέχει σε τρία από τα τέσσερα μέρη του πειράματος. Εκατόν είκοσι οκτώ ανιχνευτές μιονίων έχουν κατασκευαστεί στη Θεσσαλονίκη, με την αγαστή συνεργασία πέντε ιδρυμάτων (ΕΜΠ, ΑΠΘ, Κέντρο Ερευνών Δημόκριτος, Πανεπιστήμιο Αθηνών και Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων).

Έντονο ελληνικό ενδιαφέρον, όμως, παρουσιάζει το πείραμα και για άλλον ένα λόγο.

Ο Δημήτρης Νανόπουλος, ο μεγάλος Έλληνας φυσικός και πρώην ερευνητής και αυτός του CERN, περιμένει ίσως μια δεύτερη δικαίωση για τη θεωρία του σχετικά με την ταχύτητα του φωτός. Μια τέτοια δικαίωση θα ήταν ικανή να τον οδηγήσει στο βραβείο Νόμπελ, το οποίο εδώ και 10-15 χρόνια προσδοκά.

Ο Νανόπουλος είχε συνυπογράψει με το Νικόλαο Μαυρόματο και τον Άγγλο John Ellis του CERN, πριν από αρκετά χρόνια, μια θεωρητική προσέγγιση, η οποία λίγο-πολύ υποστήριζε ότι η ταχύτητα του φωτός δεν είναι σταθερή, αλλά εξαρτάται από τη συχνότητα, εκθέτοντας ουσιαστικά τον Einstein, τη Θεωρία της Σχετικότητας και ένα τεράστιο μέρος της σύγχρονης Φυσικής.

Η προσέγγιση αυτή είχε και έχει πολλούς υποστηρικτές αλλά και πολλούς πολέμιους και ο Νανόπουλος από άλλους δοξάστηκε και από άλλους χλευάστηκε.

Το 1998, μάλιστα, όταν υπήρξε πρωτοβουλία ομάδας 32 πανεπιστημιακών του τμήματος Φυσικής του Πανεπιστημίου Αθηνών για την μετάκληση του, το ενδεκαμελές εκλεκτορικό σώμα απέρριψε την πρόταση με ψήφους 6-4 και με 1 απόντα, συγκεκριμένα τον κ. Βαρώτσο.

Τον Οκτώβρη του περασμένου έτους, όμως, το τηλεσκόπιο MAGIC στο Λας Πάλμας κατέγραψε για πρώτη φορά μια απόκλιση τεσσάρων λεπτών στο ταξίδι κάποιων φωτονίων από ένα μακρινό γαλαξία, που απέχει κάποιες εκατοντάδες εκατομμύρια έτη φωτός από τη Γη.

Αυτά τα δεδομένα ήρθαν να στηρίξουν τη θεωρία του Νανόπουλου και να ταράξουν τα νερά στο χώρο της επιστήμης. Χαρακτηρίστηκαν, μάλιστα, ως "τα τέσσερα λεπτά που αλλάζουν τον κόσμο της Φυσικής" και οι περισσότεροι συμφωνούν πως, αν επιβεβαιωθεί αυτή η θεωρία, τα βιβλία της Φυσικής θα πρέπει να ξαναγραφτούν από την αρχή - εξέλιξη επιπέδου πολλών βραβείων Νόμπελ.


Το μόνο βέβαιο είναι ότι ζούμε εποχές κοσμοϊστορικών ανακαλύψεων για την επιστήμη της Φυσικής.

18 Comments:

Blogger ΠΡΕΖΑ TV said...

Απο το τιποτε ηρθαμε και στο τιποτε θα παμε...Γιατι το ψαχνουν τοσο πολυ;;;;

Tuesday, September 09, 2008 2:55:00 pm  
Blogger kiara said...

Αντιύλη; Και καλά μόνο αυτό δεν κατάλαβα! Αν είχα δεύτερη ζωή νομίζω θα γινόμουν φυσικός. Γοτέβερ... :D

Tuesday, September 09, 2008 7:05:00 pm  
Anonymous Anonymous said...

εμένα δεν μου αρέσει που ΟΛΟΙ οι επιστήμονες δεν πιστεύουν στον θεό.

Wednesday, September 10, 2008 12:41:00 am  
Blogger Jason said...

Δεν είμαι σίγουρος αν εννοείς ότι κανένας επιστήμονας δεν πιστεύει στο θεό ή ότι δεν πιστεύουν όλοι οι επιστήμονες στο θεό, αν και καταλαβαίνω ότι εννοείς μάλλον το πρώτο.

Η συμβατότητα θρησκείας και επιστήμης είναι μια άλλη μεγάλη κουβέντα, αλλά πάρε για παράδειγμα τι έγραφε κάποτε σε άρθρο του ο μεγάλος Αϊνστάιν:

"Accordingly, a religious person is devout in the sense that he has no doubt of the significance and loftiness of those superpersonal objects and goals which neither require nor are capable of rational foundation. They exist with the same necessity and matter-of-factness as he himself. In this sense religion is the age-old endeavor of mankind to become clearly and completely conscious of these values and goals and constantly to strengthen and extend their effect. If one conceives of religion and science according to these definitions then a conflict between them appears impossible. For science can only ascertain what is, but not what should be, and outside of its domain value judgments of all kinds remain necessary. Religion, on the other hand, deals only with evaluations of human thought and action: it cannot justifiably speak of facts and relationships between facts. According to this interpretation the well-known conflicts between religion and science in the past must all be ascribed to a misapprehension of the situation which has been described."

Βγήκαμε λίγο offtopic, αλλά δεν πειράζει. :)

Wednesday, September 10, 2008 1:07:00 am  
Anonymous Anonymous said...

το κρισιμο ερωτημα προς τους επιστημονες ειναι το ακολουθο.

Πιστευετε στον θεο;

Wednesday, September 10, 2008 1:39:00 am  
Blogger Jason said...

Χμ.
Έχεις δίκιο, είναι διαφορετικό.

Παρ' όλα αυτά, νομίζω ότι οι φυσικές επιστήμες μελετούν τον τρόπο με τον οποίο συμβαίνει το οτιδήποτε στην πράξη, και όχι το γιατί, ή το αν υπάρχει κάποια αόρατη δύναμη που να τα έχει σχεδιάσει όλα αυτά.

Με αυτήν τη λογική, θα μπορούσαν να υπάρχουν επιστήμονες που να πιστεύουν στο θεό οι ίδιοι προσωπικά, απλώς αυτό να μη φαίνεται πουθενά στο επιστημονικό τους έργο.

Η αλήθεια είναι, όμως, πως κι εγώ αισθάνομαι ότι λογικά σχεδόν όλοι οι επιστήμονες δεν πιστεύον στο θεό. :)

Αλλά γιατί αυτό είναι απαραιτήτως κακό;

Wednesday, September 10, 2008 3:04:00 am  
Blogger kiara said...

Όταν πια μπούμε στα χωράφια της φιλοσοφίας του νου και της γνωστικής επιστήμης, πιστέψτε με, τα πράγματα σκουραίνουν πολύ. Γιατί θέλουν ντε και καλά να βγάλουν το υπερβατικό έξω από τη ζωή μας. Η ψυχή και ο Θεός σαφώς και δε μας αφορούν αλλά έρχεται τώρα ο Γνωστικός Επιστήμονας και λέει, αφού ο Θεός δεν είναι υλικός άρα δεν υπάρχει στο χωρόχρονο, ε αφού δεν υπάρχει στο χωρόχρονο τότε πώς αλληλεπιδρά με πράγματα μέσα σε αυτόν; Και άρα αφού το άυλο δεν μπορεί να αλληλεπιδρά μέσα στο χωρόχρονο, αναγκαστικά οι νοητικές διεργασίες δεν είναι άυλες αλλά ιδιότητες ή καταστάσεις της ύλης. Και εντάξει, αν και αυτό μου φαίνεται λίγο κυκλικό και αυθαίρετο, λέω εγώ τώρα, αν τελικά υπάρχει το άυλο στη μέση δεν την έχουμε πατήσει άσχημα; Εντάξει, σκάω! Στον κόσμο μου!:P

Wednesday, September 10, 2008 7:16:00 pm  
Blogger the monkeys said...

Το συγκεκριμένο πείραμα έχει πραγματικά πολύ μεγάλο ενδιαφέρον, αν και για να πω την αλήθεια έπρεπε να το ακούσω τουλάχιστον 5 φορές για να κατανοήσω έστω και ένα μέρος του. Δεν γνωρίζω αν θα μπορέσουν να καταφέρουν στην πράξη όλα όσα θέλουν, αλλά η πιθανότητα να τεθεί σε κίνδυνο η γη δεν νομίζω να είναι και απίθανη. Το πιο ενδιαφέρον από όλα, που μου έχει κάνει και τρομερή εντύπωση, είναι η ανακάλυψη καινούργιων διαστάσεων!

Wednesday, September 10, 2008 8:27:00 pm  
Blogger Jason said...

Kiara, η διαχωριστική γραμμή ανάμεσα στην επιστήμη και το θεό νομίζω πως βρίσκεται εκεί που τελειώνει η αναζήτηση του "πώς" και αρχίζει το φιλοσοφικό "γιατί". Ερευνούν οι επιστήμονες πώς ήταν αυτή η Μεγάλη Έκρηξη και τι συνέβη ένα τρισεκατομμυριοστό του δευτερολέπτου μετά και όλα τα υπόλοιπα μερικά δισεκατομμύρια χρόνια που ακολούθησαν. Δεν ψάχνουν το γιατί έγινε αυτή η έκρηξη, για ποιο λόγο εκεί στα καλά του καθουμένου που ακόμα και το κοντέρ του χρόνου ήταν μηδενισμένο και δεν κύλαγε (όσο κι αν είναι δύσκολο να το φανταστούμε αυτό) έγινε ξαφνικά ένα μεγάλο μπαμ. Ακόμα κι αν μπορούν να εξηγηθούν με εξισώσεις οι τρόποι με τους οποίους συμβαίνουν κάποια πράγματα, ο θεός είναι η απάντηση στην ερώτηση "ναι αλλά για ποιο λόγο;", γι΄ αυτούς που την αναζητούν. Ζούμε διότι χτυπάει η καρδιά μας περίπου κάθε δευτερόλεπτο και στέλνει το αίμα μέσω των αρτηριών στα όργανα κλπ. κλπ., αλλά γιατί; Γιατί να χτυπάει κάθε δευτερόλεπτο; Γιατί να υπάρχουν καρδιές, γιατί να μην είναι όλες βουβές και η φύση νεκρή;
Ο θεός έχει το ρόλο ενός πνεύματος, μιας πνοής ζωής πίσω απ' όλα και μέσα σε όλα, τουλάχιστον για όσους πιστεύουν σε αυτόν. Και αυτό δεν έρχεται σε αντίθεση με την επιστήμη.
Έτσι το βλέπω εγώ τουλάχιστον, ανεξαρτήτως του σε τι πιστεύω και σε τι όχι.

Μιας και η συζήτηση έχει καταλήξει εκεί, να σας πετάξω και το link από ένα παλιό μου σχετικό ποστ: Awareness of being, Μάρτιος 2007. :)


The monkeys, η πιθανότητα να τεθεί σε κίνδυνο το σύμπαν από τον επιταχυντή του CERN είναι απίστευτα απίθανη, απλώς ας πούμε πως είναι μηδαμινώς λιγότερο απίθανο να συμβεί κάτι επικίνδυνο τότε, απ' ότι ήταν σε οποιαδήποτε άλλη ανύποπτη στιγμή του παρελθόντος.
Όσο για τις διαστάσεις, σύμφωνα με την περίφημη 'θεωρία των χορδών', οι διαστάσεις του κόσμου είναι συνολικά 12... Αυτό θεωρείται σχεδόν (αν όχι εντελώς) βέβαιο, όσο κι αν είναι πολύ δύσκολο έως και εντελώς αδύνατο να φανταστεί κανείς στην πράξη αυτήν την κουβέντα.

Wednesday, September 10, 2008 9:10:00 pm  
Blogger Anarchist said...

Τσάμπα τα λεφτά στο CERN, ακόμα να καταστραφεί ο κόσμος...

Thursday, September 11, 2008 10:06:00 am  
Blogger Jason said...

Μην το λες.
Προς το παρόν κάτι πρωτονιάκια επιταχύνουν - τίποτα το σπουδαίο, απλώς να δουν αν παίρνει μπρος το σύστημα.
Εκεί που θα αρχίσει να γίνεται ενιαφέρον θα είναι με τη σύγκρουση αντιπαράλληλων δεσμών πρωτονίων με μέγιστη ταχύτητα και άρα τερατώδη κινητική ενέργεια...
Για να δούμε...

Thursday, September 11, 2008 10:15:00 am  
Blogger exilio said...

http://www.boston.com/bigpicture/2008/08/the_large_hadron_collider.html

μερικές φωτόζ :)

Thursday, September 11, 2008 9:25:00 pm  
Blogger Jason said...

http://www.boston.com/bigpicture/2008/08/
the_large_hadron_collider.html

είναι το complete link που προσπάθησε το μικρό προβατάκι να αναρτήσει στο ως άνωθεν σχόλιό του. :)

Ή αλλιώς κάντε κλικ εδώ τέλος πάντων. ;)

Thursday, September 11, 2008 9:59:00 pm  
Anonymous Anonymous said...

εμένα με προβληματίζει jason ότι πολύς κόσμος ενώ χρησιμοποιεί και απολαμβάνει τα τεχνολογικά επιτεύματα μετά το παίζει υπεράνω και τον απασχολούν δήθεν ηθικά διλήμματα όπως αν οι επιστήμονες είναι άθεοι ή όχι λες και η επιστήμη θα πρέπει να είναι "βαμμένη".

Το πείραμα είναι πολύ ενδιαφέρον. Ενδιαφέρουσα ανάλυση είχε το sf το ελληνικό ,νομίζω στο προτελευταίο του τεύχος (το χω δανείσει και δεν θυμάμαι ακριβή στοιχεία).

Παιδιά ανοίξτε καμία φυσική λυκείου. Καλό θα σας κάνει.

Monday, September 15, 2008 9:41:00 pm  
Blogger Jason said...

Cortlinux, θα συμφωνείς ίσως κι εσύ ότι η ηθική είναι πάντα ζήτημα και ζητούμενο, ανεξαρτήτως του ότι τα τεχνολογικά επιτεύγματα διευκολύνουν τη ζωή μας. Διότι ο σκοπός της τεχνολογικής εξέλιξης δεν αγιάζει πάντοτε τα μέσα και, κυρίως, το κόστος (και ασφαλώς δεν αναφέρομαι στο οικονομικό) της εξέλιξης αυτής. Συχνά η συζήτηση είναι αναγκαία, χωρίς να συμπεριλαμβάνω σε αυτό τις όποιες υπερβολές συνήθως ακούγονται.

Η ύπαρξη του θεού, όμως, και, ειδικότερα, η πίστη των επιστημόνων, προσπαθώ με ενδιαφέρον να καταλάβω τι ακριβώς σχέση μπορεί να έχει με ένα οποιοδήποτε επιστημονικό πείραμα.

Άσε που το συγκεκριμένο πείραμα, αυτό που ελπίζει περισσότερο να βρει, είναι το περίφημο μποζόνιο Higgs, που οι φυσικοί αγαπάνε περισσότερο να ονομάζουν "σωματίδιο του Θεού"...

Monday, September 15, 2008 10:05:00 pm  
Blogger cortlinux said...

Θα συμφωνήσω ότι η τεχνολογική εξέλιξη δεν αγιάζει τα μέσα. Φυσικά και δεν αναφέρθηκα σε αυτή την παράμετρο. Εννοούσα ότι πάρα πολύς κόσμος μέσα στην άγνοιά του υποτιμά την αξία τέτοιων πειραμάτων ως ένα είδος πολυτέλειας. Ενώ πειράματα τέτοιου μεγέθους δεν λύνουν ή θέτουν φιλοσοφικά προβλήματα αλλά εφαρμόζονται στην καθημερινότητά μας. Από κάτι τέτοια πειράματα ας πούμε υπάρχει το διαδίκτυο (που επίσης πολλοί το υποτιμούν), νέες θεραπείες πάνω σε νόσους που ταλαιπωρούν ασθενείς αλλά και συγγενείς τους (πχ καρκίνο ). Σε αυτές τις παραμέτρους αναφέρθηκα.

Ακόμη και για τα πειραματόζωα θα μπορούσα να πω ότι κι εγώ θα ήθελα να μην γίνονται τέτοια πειράματα (πάνω σε ζώα) αλλά εφόσον δεν υπάρχει ακόμη εναλλακτικός αξιόπιστος τρόπος τότε η ανάγκη προηγείται της ζωής του πειραματόζωου (για μένα) όσο σκληρό κι αν ακούγεται.

Τώρα περί πίστης.
Για μένα ο επιστήμονας όταν ασκεί τα καθήκοντά του θα πρέπει να βγάζει από μέσα του τις θρησκευτικές του πεποιθήσεις αλλιώς θα προσαρμόζει τα δεδομένα του με βάση τις θρησκευτικές του πεποιθήσεις. Για παράδειγμα ο επιστήμονας που είχε πρωτοπροσεγγίσει την πραγματική ηλικία της γης δεν δεχόταν τα αποτελέσματά των ερευνών του γιατί αντίκειτω στα γραπτά της βίβλου. Ή θα θέλατε ο γιατρός να κρίνει το πώς θα σας θεραπεύσει με βάση τα θρησκευτικά του κριτήρια (καθώς και τα δικά σας) ή να σας θεραπεύσει απλά ως γιατρός.

Η επιστήμη δεν πρέπει (για μένα) να μπαίνει κάτω από κανένα καλούπι θρησκευτική ή ιδεολογικό αλλιώς χάνει την επιστημονικόητα της. Η επιστήμη δεν έχει θεό αλλά δεδομένα και αποτελέσματα. Όχι εξ ουρανού αποκαλύψεις. Και επίσης για την επιστήμη όλα κρίνονται και ερευνώνται,

Tuesday, September 16, 2008 2:34:00 pm  
Blogger Jason said...

Cortlinux, συμφωνώ σε όσα λες σχετικά με τα πειράματα και τις παραμέτρους τους, όπως και σχετικά με τα πειραματόζωα, με την επιφύλαξη ότι ο σκεπτικισμός, ο υγιής σκεπτικισμός, δεν είναι για κακό. Για να αποφευχθούν τυχόν τραγικές υπερβολές για κάποιο μηδαμινό κέρδος κάποιας επιστήμης ή δήθεν επιστήμης.

Σχετικά με τη σχέση πίστης και επιστήμης, έχω τη μόνη ένσταση ότι είναι σημαντικό να διαχωρίζουμε και εδώ την πίστη από τη θρησκεία.
Το γεγονός ότι κάποιος μπορεί να πιστεύει ή τέλος πάντων να τον απασχολεί η ύπαρξη κάποιου θεού (όπως εκείνος τον ορίζει και, πάνω απ' όλα, όπως εκείνος τον αισθάνεται) δε σημαίνει αναγκαστικά ότι ασπάζεται και μια θρησκεία και, πολύ περισσότερο δε, τα διδάγματα των ιερών της βιβλίων ή άλλες εθιμολογικού τύπου συμπεριφορές που συνάδουν με τη θρησκοληψία ή, τουλάχιστον, με την ύπαρξη μιας βαθειά ριζωμένης θρησκευτικής νοοτροπίας.
Ιδαίτερα εφόσον έχουμε να κάνουμε με επιστήμονες, ανθρώπους υποτίθεται με σκέψη καθαρή, δομημένη και τετραγωνισμένη.
Η επιστήμη ασφαλώς και δεν πρέπει να μπαίνει σε κανένα προκατασκευασμένο καλούπι διεπόμενο από την "πίστευε και μη ερεύνα" λογική. Αντιθέτως, όμως, η αντίστροφη λογική του "πίστευε και μη, ερεύνα", δεν απαγορεύει την πίστη και μάλιστα τη συμφιλιώνει με την έρευνα και την αναζήτηση, και άρα με το σημαντικότερο ζητούμενο της επιστήμης.
Θεωρώ λοιπόν ότι ο επιστήμονας θα πρέπει ασφαλώς να είναι απαλλαγμένος από θρησκευτικές πεποιθήσεις που θα τον περιόριζαν, αλλά νομίζω πως δεν μπορούμε (και πως μάλλον δεν υπάρχει και κάποιος λόγος για τον οποίο θα θέλαμε) να αφαιρέσουμε από έναν επιστήμονα ένα προσωπικό ανθρώπινο δικαίωμα στην πίστη.

Δε νομίζω πως διαφωνούμε.

Tuesday, September 16, 2008 4:32:00 pm  
Blogger cortlinux said...

Μα φυσικά και συμφωνόυμε. Φυσικά και μπορεί κάποιος επιστήμονας να είναι πιστός ή άθεος. Και είναι αποδεκτό εφόσον αυτή η επιλογή (ή όπως αλλιώς θες πες το) δεν επηρρεάζει την άσκηση της δουλειάς τους (δεν προσαρμόζει τα δεδομένα πχ).

:-)

Tuesday, September 16, 2008 10:20:00 pm  

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home